A Pedagógus Szolgálati Emlékérem kitüntetést ebben az évben is több orosházi pedagógus megkapja. Az elismerés városunkban is azoknak a nyugállományba vonuló óvodai, általános iskolai, szakiskolai, középiskolai pedagógusoknak adományozható, akik legalább 25 éven keresztül a gyermekek oktatása-nevelése érdekében tevékenykedtek, és kiemelkedő munkát végeztek.
Az érintettek méltatását az alábbiakban tesszük közzé. Gratulálunk az elismerésben részesülteknek: Bordásné Nyíregyházki Mária, Csernai Lajos, Dénes Sándorné, Fabók Lászlóné, Héjjáné Márfi Marietta, Jakóné Mihály Brigitta, Juhász Józsefné, Kiss Valéria, Kristóf Edit, Lantosné Ádász Erzsébet, Lőrinczné Bálint Judit, Schiller Alíz, Somlyai Irén, Szemenyei Magdolna, Szeriné Magda Erzsébet, Tompáné Barabás Edit.
Bordásné Nyiregyházki Mária
Már kezdetektől elhivatott volt a pedagógusi pálya iránt. A Debreceni Tanítóképző Főiskolán, orosz-könyvtár szakon végzett és Szentetornyán kezdett dolgozni. A gyermekek tanítása mellett nagy gondot fordított a hátrányos családok megsegítésére, az egész település fejlesztésére. Célja volt, hogy minél szélesebb körben tudja bevonni a családokat a kulturált tevékenységekbe, táncot, zenetanulást, rajzszakkört szervezett a gyerekeknek. Az ottani lelkes, aktív munkája alapján lett munkaközösség-vezető, majd igazgató az átszervezésig.
Saját szakmai fejlesztésére is nagy gondot fordított, folyamatosan tanult, így szerezte meg 2. és 3. diplomáját: közoktatás-vezetőit, számítástechnika, majd etika szakot. Minden tevékenységével a pedagógusi közösséget, a tanulóközösséget segítette. Fő elve, hogy személyes kapcsolattartással, törődéssel, a megértő figyelemmel, odafigyeléssel lehet boldog gyerekeket nevelni, s a pedagógusoknak ez a feladata. Ő ennek szentelte munkásságát.
Csernai Lajos
Fafúvós tanárként 1977 szeptemberétől tanít az Orosházi Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolában. Fő szakja a klarinét, de emellett furulyát, fuvolát és szaxofont is tanít. Az elmúlt 42 évben számos növendéke választotta hivatásul a zenei pályát. Klarinéton nyolc növendéke tanult tovább, szaxofonon hárman választották a zeneművészeti szakközépiskolát továbbtanuláskor, és egy fő fuvolistaként végzett zeneművészeti szakon. Az évek során sok-sok versenyeredménnyel öregbítette az iskola hírnevét.
Maga is aktívan zenélt és zenél évtizedek óta az Orosházi Fúvószenekarban. A zenekarral és növendékeivel együtt, valamint szólistaként is állandó résztvevője városi, kistérségi, megyei rendezvényeknek, kulturális eseményeknek. Hazai szerepléseken kívül a fúvós zenekarral külföldön is képviselte városunkat. Odaadó, lelkiismeretes, elkötelezett zenepedagógus, az oktató-nevelő munka terén kiemelkedő tevékenységet végzett.
Dénes Sándorné
A Bácska utcai óvoda óvodapedagógusa, 1981. óta. Négy évtizedes pedagógiai munkásságának szilárd alapját az óvodáskorú gyermekek iránti szeretet, tisztelet és odaadó figyelem jellemezte. Mindez a pedagóguspálya iránti elkötelezettséggel, igényes szakmai felkészültséggel, és minden részletre figyelmet fordító gondossággal, következetességgel társult. A rá jellemző természetes közvetlenséggel, derűvel és megértéssel viszonyult a gyermekekhez, szülőkhöz, munkatársaihoz is.
Fontosnak tartotta pedagógiai munkájában a néphagyományok őrzését, különösképpen a néptáncban, népi játékokban rejlő embert formáló erőt, amelyet a gyermekek személyiségének fejlesztésében hatékonyan tudott használni. Ehhez mindig megteremtette a meghitt, bensőséges légkört csoportjában. Személyiségében minden olyan mutató megtalálható, amely a jó pedagógust jellemzi: hivatástudat, felelősségérzet, töretlen alkalmazkodóképesség, tapintatos reagálásmódok, tolerancia és empátia. Gazdag szakmai életútja példázza, hogy munkáját hivatásként tekintette, annak élt, a szerint dolgozott.
Fabók Lászlóné
Pedagógiai pályáját 1980-ban kezdte, Nyíregyházáról költözött Orosházára. Tanított az egykori üveggyári, majd az Eötvös iskolákban, immár 20 éve pedig a rákóczitelepiben. Tanító, osztályfőnök, technika és gasztronómiai szakkörök, iskolai műsorok, egészséges életmódra nevelést segítő programok szervezője. Oktató tevékenységét a megbízható igényesség jellemzi. Hatalmas energiát fektet a tehetséges tanulók segítésébe és a sajátos nevelési igényűek felkarolásába. Munkájának alapvető sajátossága a hivatástudat, gyermek- és szakmaszeretet. Az iskolát érintő megújulási folyamatokban is szerepet vállalt. Rendszeresen részt vett továbbképzéseken, megszerezte a pedagógus II. fokozatot.
Szívesen emlékszik a gyerekek által is kedvelt Ízek-Tájak elnevezésű szak vezetésére:
„A közös főzések, pizzásások során közelebbről, más oldalukról is megismerhettem diákjaimat. Örülök, hogy ezt a pályát választottam, ha százszor születnék is ezt választanám” – vallja Fabók Lászlóné.
Héjjáné Márfi Marietta
A Czina iskola tanítója 1980-ban kezdett el tanítani abban az iskolában, ahol gyerekként tanult, és életre szóló példaképet kapott. Jelenlegi munkahelyére 1983-ban került, saját kérésére. 40 éves pályafutása alatt emberi és nevelői magatartása mindig kifogástalan és példaértékű volt. Munkaközösség-vezetőként több mint 20 éven keresztül nagy elhivatottsággal fogta össze az alsó tagozat munkáját. Mindig nyitott volt az új módszerek megismerésére, alkalmazására.
Több olyan továbbképzést végzett el, amelyeken megtanulta, hogyan kell a magatartás-zavaros, tanulási nehézséggel küzdő gyerekkel foglalkozni, a tanítási órákra felkészülni, hogy felzárkóztatásuk, integrálásuk eredményes legyen. A kompetencia alapú oktatás elhivatott képviselőjeként a TÁMOP 3.1.4 pályázat szakmai vezetője volt. Munkássága során mindig a nevelés-oktatás minőségi fejlesztését tartotta szem előtt, kiemelten kezelte mind a lemaradó tanulók felzárkóztatását, mind a tehetséges tanulók felkarolását. 2015-ben sikeres pedagógus II. minősítésben vett részt.
Jakóné Mihály Brigitta
Magyar-orosz szakos tanárként végzett a Szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola és jogelődjei volt az egyetlen munkahelye. 1994-ben főiskolai szintű német nyelvtanári szakot végzett. Éveken keresztül a humán munkaközösséget vezette. Sok éven át a felsős irodalmi színjátszókörben tevékenykedett és számos szép előadást szervezett. 2009-től a Vörösmarty Székhelyintézmény irányítását végzi. Lelkiismeretes pedagógus, vezető és kolléga. Szívügyének tekinti az iskola hagyományainak ápolását, elért eredményeinek megőrzését. Sok éves szakmai tapasztalatát, tudását szívesen átadta a fiatalabb kollégáinak.
„Nem biztos, hogy mindent jól csináltam, de nekem szolgálat volt az igazgatói munka, melyben a legjobbra törekedtem” – vallja. 2018-ban megszerezte a mediátori képesítést és 2019 decembere óta az Igazságügyi Minisztérium közvetítői névjegyzékébe is bekerült.
„Nagy álmom még egy mediátori rendszer létrehozása, mely megoldás lehetne az iskolákban megjelenő konfliktusok megoldására, átvállalva ezt a feladatot pedagógusoktól és vezetőktől.”
Juhász Józsefné
Tagintézmény-vezetőként jelenleg 2. ciklusát tölti, a több szervezeti átalakítást megélt Czina iskolában, amely ma az Orosházi Vörösmarty Mihály Általános Iskola tagintézménye. Mindig elkötelezett volt a minőségi munkavégzés iránt, 2001-től 2013-ig a Comenius programban minőségügyi vezetőként tevékenykedett. Pályafutása alatt számtalan pályázatban vett részt, többször szakmai vezetőként. 2017 szeptemberében sikeresen védte meg mesterpedagógusi pályázatát. Az évtizedek alatt számtalan pedagógus továbbképzésen vett részt, megszerezte a közoktatás-vezetői diplomát is.
Szakmai életútjáról írva így fogalmaz: „Jelenlegi – s egyben első – munkahelyemen több mint 39 éve dolgozom. Az első éveket tanítóként, napközis nevelőként kezdtem. Két gyermekem születése után mindkét esetben rövid ideig vettem igénybe a GYES-t.” „Mindig az iskolám jó hírnevének öregbítésére, tagintézményem pedagógiai-szakmai elfogadtatására törekedtem. Hitvallásom, hogy csak akkor lehet egy iskola eredményes, ha az iskola – a tanulók – a szülői ház hármas egysége teljes összhangban működik. Büszke vagyok arra, hogy tagintézményünk családias, befogadó légköréről híres, ahová a gyermekek szívesen járnak.”
Kiss Valéria
Tanítóként kezdte pályáját 1980-ban, az akkori IV. Számú Általános Iskolában, azzal az elhatározással, hogy onnan is menjen nyugdíjba. Ez megadatott neki, csak az iskola viseli azóta Czina Sándor nevét. „Pályám különleges adománya, hogy egy osztálynak 8 éven át lehettem osztályfőnöke, mert kiegészítő szakon magyartanár végzettséget szereztem 1987-ben. Ma is számos „régi” diákommal rendszeres, baráti a kapcsolatom; sőt már gyermekeik közül is taníthattam néhányat” – meséli.
Közel négy évtizedig vezette az iskolai könyvtárt és a könyvtár szakkört, amellyel szép versenysikereket is hozott az intézménynek. Több alkalommal eredményesen szerepeltek tanítványai a Kárpát-medencei Simonyi Zsigmond Helyesírási Versenyen. A diákönkormányzat vezetője, az iskolai alapítvány kuratóriumának elnöke volt éveken keresztül. Az osztályfőnöki munkaközösség vezetőjeként tevékenykedett a 80-as évek végétől, majd a humán munkaközösség vezetője volt. 2000-ben könyvtár szakon is diplomázott, 2015-ben sikeres pedagógus II. minősítésben vett részt.
Kristóf Edit
Diplomaszerzést követően, 1980-ban tanítóként kezdett az akkori 4. sz. Általános Iskolában. A város több intézményében is dolgozott, most a Czina tagintézményből megy nyugdíjba.
Pályaválasztását nagyban befolyásolta 1. osztályos tanító nénije, s a zene iránti szeretete. Pályáját egy kislétszámú iskolában kezdte, ahol kisénekkar vezetésével is megbízták. Két ízben fejlesztő osztályban tanított, miután elvégezte a Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola 120 órás fejlesztő tanfolyamát. Részt vett akkori iskolájának Comenius pályázatában, így 2012-ben Varsóban, majd 2014-ben Sucevaban /Románia/ járt, bepillantást nyerve más országok oktatási rendszerébe. A hosszú évek alatt folyamatosan részt vett továbbképzéseken, tudatosan gyarapította pedagógiai ismereteit. 2016-ban sikeres pedagógus II. minősítésben vett részt.
Lantosné Ádász Erzsébet
Magyar-orosz szakos pedagógusként kezdte pályafutását az eperjesi általános iskolában, majd Orosházán folytatta, a IV. Számú Általános Iskolában. Ezt követően 1988-tól nyugdíjba vonulásáig a Gépíró és Gyorsíró Szakiskolában, illetve az intézmény-összevonásból fakadóan a GYSZC Kossuth szakközépiskolájában végezte lelkiismeretes és odaadó munkáját.
A kor elvárásaihoz, valamint az intézményben folyó oktató-nevelő munka kívánalmaihoz igazodva folyamatosan bővítette szakmai tudását, így először németnyelv-tanárrá, majd könyvtárossá képezte magát. Pályája során számos tanítványa ért el helyesírási, nyelvhelyességi vagy épp szépkiejtési versenyeken megyei és országos helyezést. Szívesen készítette fel a diákokat a különböző szintű ünnepélyekre, megmérettetésekre. Fáradhatatlan igyekezetének, példamutató segítőkészségének elismeréseképpen átvehette a Gubicza Gabriella emlékére létrehozott alapítványi jutalmat.
Lőrinczné Bálint Judit
Lőrinczné Bálint Judit a Debreceni tanítóképző Főiskolán végzett ének-könyvtár szakkollégiummal. Az ének-zene szeretete hívta – egy kis kitérő után – a Vörösmarty iskolába, ahová ő is járt. Első, második osztályosok százai kerültek ki a keze alól, megfelelő alapozó tudással, mellyel a későbbi osztályokban is jól tudtak boldogulni. Mosolygós, vidám természete, gyermekközpontú gondolkodása, játékos, korszerű tanítási módszerei sok kisgyerekkel szerette meg az iskolát. Folyamatosan fejlesztette ismereteit, a Meixner módszertől az IKT eszközök használatáig mindent felhasznált azért, hogy minél jobb, biztosabb alapot adjon a kisgyermekeknek, mindezt vidáman és játékosan.
„Hiszek a művészetekkel való nevelésben, az érzelmi nevelés személyiség formáló erejében (zene, irodalom, tánc, rajz-képzőművészet), és ezt igyekeztem a gyakorlatban minél magasabb szinten alkalmazni” – vallja.
Schiller Alíz
Orosz – magyar szakos tanárként kezdte pályafutását, majd a rendszerváltozás idején angol szakosnak képezte át magát. Tanított óvodában, általános iskolában, szakiskolában, és végül a Táncsics gimnáziumban. Meghatározó, és egyik alapító tagja volt az angol munkaközösségnek. Tanítás mellett diákjait a hagyományos értékek tiszteletére, emberségre, becsületre és munkaszeretetre nevelte. Egyik legkiemelkedőbb érdeme mérhetetlen türelme. A sors nem véletlenül hozta úgy, hogy az iskolában tanuló látás- és hallássérült gyermekek az ő tanítványai voltak. Hosszú éveken keresztül volt egyik fő szervezője a Területi Országismereti Versenynek, melynek során mutatott alapossága és precizitása példaértékű.
Csendes, megbízható, önzetlen és lelkiismeretes egyénisége párosult a tanítás iránti alázatával és odaadásával. Szívügye volt a gimnázium és a tanítás. Mindig a békés megoldást kereste, türelemre intette kollégáit és tanítványait. Pályafutása követendő példa a fiatalabb kollégák számára.
Somlyai Irén
Óvodapedagógusi pályáját Békésen és Makón kezdte, majd 1990 júliusától az orosházi Móricz Zsigmond utcai óvodában nyugdíjba vonulásáig aktívan dolgozott. Egész életpályáját a hivatásának szentelte. Óvodapedagógusi munkáját a feladatokkal való azonosulás, a szakmai felelősségvállalás jellemezte. A pedagógus életpálya modell pedagógus 2 fokozat elérésének megszerzését elsők között vállalta, példát mutatva kolléganőinek. Fontosnak tartotta pedagógiai munkájában az ének-zenei nevelést, amelyet a gyermekek személyiségének fejlesztésében hatékonyan tudott használni. Többször tartott gyakorlati bemutató foglalkozást, amelyeken széles körű ismeretéről, módszertani hozzáértéséről tett tanúbizonyságot.
Humánus természete, tapintata kollégáival szemben is mindig megmutatkozott. Több évtizedes hivatás-gyakorlása bizonyosság arra, hogy a pedagógus úgy tud jelen lenni, hogy ne érezzék kiugró voltát, hisz tevékenyen belesimul a mindennapokba. Tekintélyt parancsol, de teszi ezt úgy, hogy közben korrekt emberi megnyilvánulásaival partnerként van jelen.
Szemenyei Magdolna
A Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium óvodapedagógusa 1980-ban szerzett óvónői diplomát és kezdte meg óvodapedagógusi pályáját az akkor még önkormányzati óvodaként működő Hajnal utcai óvodában. Szakmai elhivatottsága, magas színvonalú pedagógiai kultúrája, alapossága és gyermekszeretete követendő példaként jár elöl a nevelőközösség tagjai előtt. Példaértékű a kezdő kolléganők iránti bizalma, mellyel lehetőséget ad a friss képesítéssel érkezőknek, hogy bebizonyítsák szakmai rátermettségüket. Lendületes munkájával, mindig megújulni kész, kreatív ötleteivel motiválóan hat az őt körülvevő közösségre. Szívesen és önzetlenül vállal közösségi feladatokat.
Az egyházi óvodává alakulás éveiben nyitott szívvel fordult a keresztény szellemű nevelés felé. 2009-ben elvégezte az Evangélikus Hittudományi Egyetem pedagógusok számára szervezett, 4 féléves teológiai képzését. A kezdetektől oszlopos tagjává vált az egyházi óvodának. Feladatát hitbeli meggyőződéssel és igényes, tudatos pedagógiai munkával látja el.
Szeriné Magda Erzsébet Katalin
Kémia-matematika szakos tanárként végzett 1980-ban, rövid kitérő után a Vörösmarty iskolába került és azóta is aktív tagja. Számos tanfolyamon, képzésen vett részt, hogy szakmai tudását gyarapítsa. Több éven keresztül volt reál, majd osztályfőnöki munkaközösség-vezető. Sok éven át felvállalta az áttanítást kémiából Kardoskútra és Rákóczitelepre, ami nagy fizikai megterhelés volt számára, de azt vallotta, hogy a tanulóknak biztosítani kell a legjobb tudást. Eredményes munkájának köszönhető, hogy volt tanítványai között akad vegyészmérnök, orvos is. Tanulói szép eredményeket értek el kémia versenyeken.
Ahogy fogalmaz: „osztályfőnöki munkám során elveim: bizalom, megértés, figyelem, őszinteség, következetesség, türelem, kapcsolattartás a szülőkkel. Mindig célom volt, hogy naprakész ismeretekkel rendelkezzem, szakmailag felkészült legyek azért, hogy munkámat a legeredményesebben végezzem.”
Tompáné Barabás Edit
Tanító szakon végzett, közművelődés testnevelés szakkollégiummal. Szentetornyai általános iskolában kezdett, ahol igazi pedagógussá vált, hiszen a pálya minden feladatával találkozott, minden tevékenységben részt vett. A Vörösmarty iskolában ugyanolyan lelkesedéssel oktatta-nevelte az alsós gyerekeket, kihasználva minden lehetőséget: a felzárkóztató foglalkozástól, tehetséggondozáson át a versenyfelkészítésig. Közben volt energiája a Diákönkormányzat segítő pedagógusaként nemcsak iskolai, de városi szintű programokat is szervezni. A Vörösmarty Öko iskolai címének eléréséhez nagyban hozzájárult aktív szervező munkájával, kreatív ötleteivel. Lelkes, temperamentumos, gyermekközpontú személyisége alapja az iskola életének. 2015-ben Miniszteri Elismerő Oklevél elismerésben részesült.
„Pályám során igyekszem frissen tartani elmémet, tájékozódni, tanulni és ezeket kamatoztatni az órákon. Felgyorsult világunk nagy kihívást jelent a pedagógus társadalom számára, így számomra a hatékony oktatásnak módszertanában a diákok megváltozott igényeihez kell alakulnia, hiszen ezeket a megismerési folyamatokat figyelembe kell vennie” – vallja.